optimize

Viitorul K-pop-ului: Va merge pe urmele succesului global al sportului taekwondo?

Producătorii de K-pop speră să exporte cunoștințe și abilități – așa cum au sperat și au făcut cândva antrenorii coreeni de taekwondo

Taekwondo a apărut în Coreea, dar nu mai este un sport doar pentru coreeni. Astăzi, este practicat de zeci de milioane de sportivi de pe tot globul, mulți practicanți non-coreeni și-au gravat numele în istorie, câștigând premii importante la evenimente sportive majore. La Jocurile Olimpice de la Tokyo la începutul acestui an, Panipak Wongpattanakit din Thailanda a obținut singura medalie de aur a țării la categoria feminină de 49 de kilograme, în timp ce uzbekistanul Ulugbek Rashitov a câștigat aurul la competiția masculină de 68 de kilograme, scrie Korea Times.

Fără îndoială, atleții și-au dedicat sângele, sudoarea și lacrimile pentru a reuși aceste fapte. Dar în spatele succesului lor se aflau piloni precum Choi Young-seok și Kim Jin-young, antrenorii coreeni care s-au îndreptat spre Thailanda, respectiv Uzbekistan, pentru a-i antrena pe tinerii de acolo folosind rețeta succesului pe care au învățat-o în locul natal al taekwondo-ului.

Toate acestea lasă un indiciu despre viitorul K-pop, potrivit experților. Pe măsură ce K-pop-ul își intensifică prezența globală, producătorii coreeni sunt dornici să-și exporte cunoștințele, tehnicile și sistemele eficiente, pe care casele de discuri din alte țări le pot folosi pentru a-și scrie propriile povești de succes.

„În viitorul apropiat, producătorii coreeni își vor vinde pur și simplu „rețetele” pentru a crea un nou grup și a obține venituri din licențe, poate chiar fără a pleca în străinătate”, Kim Jin-woo, profesor de afaceri muzicale la Institutul de Arte din Seul și cercetător șef la Gaon Chart, a declarat pentru The Korea Times. Produs de Asociația de conținut muzical din Coreea, Gaon este unul dintre topurile cele mai de încredere când vine vorba de albume și streaming, în Coreea.

„Este foarte probabil să asistăm la o apariție a diferitelor grupuri locale făcute în diferite țări, care au o notă de K-pop”, a spus el.

Acest fenomen, mai susține acesta, poate fi considerat a patra etapă a globalizării K-pop. Potrivit teoriei sale, în prima etapă, majoritatea grupurilor K-pop nu includeau membri străini.

„Aceste acte de la sfârșitul anilor 1990 au ochit mai întâi industria autohtonă și apoi au făcut treptat incursiuni în piețele de peste mări”, a spus el. „În a doua etapă a globalizării, companiile K-pop au început să recruteze membri străini care ar putea captiva fanii din țările lor de origine. Și chiar acum, suntem în a treia fază în care producătorii coreeni călătoresc în diferite țări pentru a debuta trupe K-pop locale, după cum demonstrează cazul NiziU, o trupă de fete K-pop japoneză, lansată de Park Jin-young, fondatorul casei de discuri coreene JYP Entertainment, în parteneriat cu Sony Music Entertainment din Japonia. Dar, așa cum am spus mai devreme, tendința va evolua în continuare, iar acești producători își vor exporta doar cunoștințele, fără să producă grupurile direct.”

Lee Gyu-tag, profesor de antropologie culturală la Universitatea George Mason din Coreea, crede că acest lucru ar putea ridica întrebări de identitate despre K-pop.

„Dacă NiziU este un grup K-pop a fost o problemă aprinsă dezbătută”, a spus Lee. „Sosirea mai multor grupuri locale inspirate de K-pop va stârni probabil problem legate de noțiunile existente despre K-pop, determinând oamenii să redefiniască genul. Cu toate acestea, în Coreea, din punct de vedere demographic, va fi inevitabil ca agențiile coreene să adauge mai mulți membri străini pentru că țara va avea un grup mai mic de stagiari idoli”.

Dar K-pop-ul, care este adesea caracterizat prin accentul pus pe coregrafie și amestecarea unor genuri asortate, ar trebui să-și păstreze totuși marginile unice, spune Edward Leary, editor-managing la postul de media din SUA KpopStarz.

„K-pop-ul poate evolua și crește, dar eliminarea părților esențiale a ceea ce face din K-pop genul extrem de popular care este astăzi ar putea face mai mult rău imaginii decât bine”, a menționat Leary. „Riscă să devină neautentic și saturat”

“Țintiți către Bilboard mai întâi”

A supraviețui în industria competitivă K-pop nu este simplu, iar concurența s-a intensificat în ultimii ani pe ceea ce mulți consideră o piață suprasaturată. În fiecare an, se știe că debutează între 50 și 100 de grupuri.

Jeff Benjamin, un columnist K-pop pentru Billboard, a subliniat că această suprasaturare provine parțial din lipsa strategiilor unice și a tacticilor de gherilă.

„În universul K-pop, aceleași strategii sunt folosite iar și iar”, a spus el. „A devenit atât de obositor și, în cele din urmă, nu ajută pe niciunul dintre artiștii din imaginea de ansamblu. Cred că formarea în echipă cu partenerii potriviți poate fi un cost inițial mai mare pentru companii, dar unul care va fi răsplătit în cele din urmă. De asemenea, cântăreții K-pop se pot inspira și din artiști latino și hip-hop, care folosesc strategii foarte unice pentru a-și ajuta muzica să intre pe piață, fie că este vorba de rețelele sociale, de streaming sau de echipele pe care le creează.”

Cu toate acestea, multe companii încă cred că există șanse bune de a câștiga jackpot-ul, dacă pot lansa grupuri care atrag publicul global. Statistic vorbind, aceasta nu este o speranță zadarnică.

Potrivit Gaon Chart, vânzările celor mai populare 400 de albume K-pop din întreaga lume au înregistrat un salt constant din 2015. În 2015, s-au vândut 8,4 milioane de albume, dar aproape s-au triplat la 24,6 milioane în 2019. Anul acesta, peste 54,6 milioane de exemplare au fost vândute din ianuarie până în noiembrie – o creștere de aproape două ori față de 2019 – și 60% din vânzări au venit din străinătate.

„Acesta este o dovadă a expansiunii bazelor globale de fani K-pop”, a explicat cercetătorul Kim. „Iubitorii de K-pop nu cumpără doar cele mai recente albume ale vedetelor lor preferate, ci și albumele lor vechi de dragul amintirilor. Aceasta este ceea ce numim ‘deversare’… Mulți oameni subliniază că piața muzicală coreeană este suprasaturată, dar se pare că există o nișă pe piețele internaționale”.

El i-a sfătuit pe nou apăruții în K-pop să țintească mai întâi topurile Billboard, explicând de ce le-a devenit mai ușor să conducă topurile americane.

„Dimensiunea pieței albumelor fizice din SUA s-a micșorat de-a lungul anilor, cei mai mulți oameni mergând pe platformele de streaming”, a spus el. „Acest lucru implică faptul că bariera de intrare în topul principal al albumelor din Billboard a devenit mai mică pentru vedetele K-pop. De fapt, anul trecut, numărul total de vânzări de albume fizice în Coreea a fost de 42 de milioane, dar în SUA, a fost în jur de 31 milioane. Aceasta înseamnă că locul în fruntea clasamentului Billboard 200 de albume nu este atât de solicitant ca în trecut. Odată ce vedetele K-pop vor reuși să aibă realizări în SUA, vor putea, de asemenea, să obțină un efect de halou în Coreea.”

Kim a indicat octetul K-pop ATEEZ ca un bun exemplu.

„Acest grup format din opt membri a adunat mai întâi fani internaționali și apoi și-a făcut remarcată prezența în Coreea, colaborând cu binecunoscutul cântăreț Kim Jong-kook. Acest lucru a reprezentat marketing inteligent pentru două scopuri. În viitor, cred că multe grupuri de fete vor încerca, de asemenea, să se globalizeze mai întâi și apoi să se întoarcă pe piața coreeană”.

Profesorul Lee a remarcat că ascensiunea globală a K-pop-ului a egalat câmpul de joc pentru cântăreții care aparțin unor mici companii de management.

„În trecut, când toți cântăreții concurau pe piața internă, cei de la companiile mici nu puteau obține un punct de sprijin suficient pentru a se impune, deoarece majoritatea platformelor erau dominate de case de discuri majore. Dar astăzi, datorită ascensiunii platformelor globale precum YouTube și Twitter, își pot construi în continuare bazele de fani în afara Coreei.”

Dar ar trebui să adopte o abordare mai precaută atunci când vizează piețele internaționale, spune Leary.

„Starurile K-pop vizitează adesea diferite țări fără să cunoască suficient de bine limbile, diferențele culturale și protocoalele de siguranță”, a subliniat el. „Banii sunt adesea primul sau singurul lucru luat în considerare. Dar companiile K-pop ar putea face mai mult pentru a pregăti cântăreții pe scenă care vor vorbi și se vor angaja cu noua piață. O impresie mai bună va duce la un viitor cu mai mult succes și o implicare mai bună a fanilor. O modalitate este de a învăța despre cuvinte sau gesturi negative care ar putea fi ofensatoare într-o țară, astfel încât incidente precum atunci când grupul B1A4 a vizitat Indonezia în 2015 și a îmbrățișat fani musulmani – un mare ‘nu-nu’ pentru religia lor – pot fi evitate.”

Creșterea cântăreților-compozitori, mai multă implicare cu realitatea virtuală

Mai este un lucru la care iubitorii de K-pop vor fi martori în zilele ce vor urmas – ascensiunea cântăreților-compozitori.

„Vom putea crede că avem mai multă diversitate de stiluri muzicale, pe măsură ce cântăreții K-pop devin mai expuși la muzica lor”, a spus Lee. „În aceste zile, o mulțime de vedete își ridică deja vocea prin muzica lor… Așa că cred că mai mulți cântăreți-compozitori probabil vor câștiga tracțiune globală în zilele ce urmează.”

Rolurile tehnologiilor de ultimă oră, cum ar fi realitatea virtuală (VR) și inteligența artificială (AI) se vor extinde probabil și mai mult. De fapt, pandemia prelungită de COVID-19 a ‘obligat’ practic industria K-pop să se scufunde în tărâmul VR, unde cântăreții pot interacționa cu fanii lor fără a se întâlni față în față. Concertele online echipate cu tehnologie media avansată sunt doar un astfel de exemplu.

„Grupul de fete aespa – care este format din patru membri umani și avatarurile lor digitale – ne oferă o perspectivă interesantă asupra modului în care K-pop-ul poate deveni și mai multidimensional cu avatarurile lor și conceptul metavers mai mare”, a spus Benjamin. „Numeroase trupe K-pop folosesc în prezent un anumit tip de personaje animate sau de desene animate – cum ar fi BT21 de la BTS, Lovelys de la TWICE și TRUZ de la TREASURE – dar poate, mergând mai departe, vom vedea modalități în totalitate digitale de a-și folosi artiștii în moduri care depășesc ceea ce artistul poate face în persoană.”

Leary a explicat: „Odată cu conducerea concertelor virtuale care deschid o nouă formă a modului în care consumăm divertisment, nu este imposibil să ne imaginăm deja idolii virtuali rămânând singurii pe scenă. Nevoia de interacțiuni umane și atracție autentică va împiedica dominația AI totală,  dar grupuri virtuale precum ETERNITY și concertele susținute de faimosul idol japonez din Vocaloid, Hatsune Miku, propulsează ideea cu un pas mai aproape de a deveni realitate.”




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.