Artistul Ha Tae Bum confrunta societatea “prea nepasatoare si desensibilizata” cu realitatile lumii in care traim
Cat timp ti-a ramas in cap imaginea lui Alan Kurdi, un baiat refugiat sirian de 3 ani, zacand fara viata pe malul marii? Sau fotografia mai recenta a unui copil care a fost scos de sub daramaturi, in Siria, acoperit de praf si sange, stand in interiorul unei ambulante, uluit si speriat. Mass-media lanseaza un flux constant de imagini tulburatoare zi dupa zi, si da, oamenii sunt socati si deranjati. Si atunci ce se intampla?
Artistul sud-coreean Ha Tae Bum a pozat dupa conferinta de presa
pentru noua lui expozitie ‘Alb’ la Galeria Leeahn din Seul, pe 7 Septembrie 2016.
Artistul Ha Tae Bum recreeaza scene inspaimantatoare de razboi, dezastre naturale și conflicte sociale pe care el le gaseste online in miniaturi, facute din hartie alba, si apoi le fotografiaza. Chiar daca imaginile albe, stranii, nu contin nici oameni socati, nici acte atroce, sunt destul de puternice incat sa-ti dea fiori.
Pe 7 septembrie, cu o zi inainte de deschiderea celei de-a 13-a expozitii solo a artistului, ‘Alb’, la Galeria Leeahn din Seul, acesta a declarat reporterilor ca prin prezentarea imaginilor complete in alb, a vrut sa sublinieze cat de distant si nepasator reactioneaza oamenii la incidentele terifiante care se intampla in jurul lumii, cel mai recent in Siria. “Am cautat informatii cu privire la Siria si am fost destul de surprins sa aflu ca tara are o istorie, o traditie si o cultura foarte bogate. Dar se pare ca ceva a mers foarte prost si acum se apropie de colaps. A fost o descoperire socanta ca o tara poate sa decada asa de mult si ca asta ni se poate intampla si noua,” a marturisti artistul.
“Siria 3” de Ha Tae Bum, 2016, Pigmentprint & facemount,
editia 1 din 5, fotografie pusa la dispozitie de Galeria Leeahn.
Ha Tae Bum a studiat sculptura la Universitatea Chungang din Seul si a continuat la Academia de Stat de Arta si Design Stuttgart din Germania. Artistul a inceput sa-si dezvolte propriile vederi politice cat a locuit acolo. “Am intalnit multi prieteni acolo, care au avut pareri total diferite de ale mele asupra lumii si, bineinteles, am devenit mai interesat de politica,” a declarat acesta. Bombardarea unei statii radar civile din Georgia de catre avioanele rusesti din 2008 a fost prima sa incercare de a recrea un incident real, prin arta.
Cand construieste o miniatura, el se concentreaza pe un detaliu foarte mic cum ar fi interiorul. Trage cu arme BB in structura de hartie completata pentru a descrie cladirile ciuruite de gaurile de gloante cat mai realistic posibil. De altfel, Ha Tae Bum insusi a spus ca acorda atentie structurii interne, deoarece aceasta poate fi expusa in mod natural prin gauri.
“Teroarea din Norvegia” de Ha Tae Bum, 2016, Pigmentprint & facemount,
editia 4 din 5, fotografie pusa la dispozitie de Galeria Leeahn.
Anul trecut, Ha Tae Bum a primit mai multa atentie pe scena artei coreene dupa ce a fost ales unul dintre finalistii Premiului Anual al Artistului Corean acordat de catre Muzeul National de Arta Moderna si Contemporana (MMCA). Choi Jin Hee, directorul expozitiei, a declarat atunci: “Prin arta sa, putem acorda un moment reflectarii asupra atitudinii noastre, de trecator lipsit de emotii, la adresa unei tragedii si la felul in care mass-media joaca un rol important in a desensibiliza oamenii in fata violentei.”
Cea de-a 13-a expozitie a artistului, care are loc pana pe 22 Octombrie, consta in 22 de lucrari incluzand un film, desene si imagini printate. Dintre acestea, 10 articole, majoritatea relationate cu Siria, n-au mai fost expuse inainte. Ca o concluzie, Ha a declarat: “Nu incerc sa critic mass-media. Ceea ce fac eu este sa reflect asupra atitudinii cu care consumam stirile.”
“Tsunami in Japonia” de Ha Tae Bum, 2016, Pigmentprint & facemount,
editia 3 din 5, fotografie pusa la dispozitie de Galeria Leeahn.
Sursa text & foto: http://english.yonhapnews.co.kr/
Traducere: Daniela Iscu
There are no comments
Add yours