Chun Jun-yeup, fostul pictor politic care a devenit apolitic
Pe scurt, picturile lui Chun Jun-yeup sunt pline de identitate coreeană: pini groşi, sol galben-brun, un tigru personificat, văzut adesea în poveștile populare coreene, și o casă cu acoperiș de stuf. Datorită caracteristicilor și stilului distinctiv, opera sa poate fi ușor de recunoscută ca fiind a unui artist cu sensibilități coreene.
Judecând după cădura picturilor sale de basm, este o surpriză faptul că în urmă cu 35 de ani Chun Jun-yeup a fost în centrul unui grup politic care a luptat împotriva guvernului, pe atunci absolutist, și ceea ce el credea a fi afluxul neobosit al culturii occidentale.
Conform artistului, care a fost în orașul-port aflat la aproximativ 450 de kilometri sud-est de Seul, pentru a expune cele mai recente tablouri ale sale la al 15-lea Targ Internaţional de Artă din Busan, la acel moment picta pentru ca mesajul lui să ajungă de partea cealaltă, acesta fiind aproape unicul scop al artei pentru el, la momentul respectiv.
Această imagine oferită de pictorul sud-coreean Chun Jun-yeop prezintă pictura “Vânătoarea de balene II”, datată în 2016 din seria “Insaengsansu”.
Această imagine prezintă o pictură datată în anul 2005, din seria sa “În Grădina Luminii”.
Acesta a pictat afișe de propagandă și le-a lipit pe stradă pentru proteste anti-guvernamentale. De mai multe ori a fost dus la poliție pentru interogatoriu și picturile sale au fost confiscate. Pictorul a spus că un simț al datoriei pentru țară l-a făcut să continue lupta, cu toate că în adâncul lui simțea o tentă de disconfort. Ştia că el nu a fost făcut să fie un luptător pe stradă și că vrea să meargă mai adânc cu arta lui și să picteze ceva distinct, coreean.
La fel ca în fiecare moment important din viața cuiva, momentul schimbarii a venit pe neașteptate pentru el. Într-o zi, Chun a dat peste o imagine alb-negru a unui lucrător care și-a dat foc. Această fotografie se afla pe prima pagină a unui ziar local. Potrivit pictorului, a fost pur și simplu prea dureros să privească acea imagine, dar în același timp, a simțit acut limitările unui tablou politic. “Am realizat că oricât de realiste sunt picturile mele, efectul asupra societății nu ar putea fi mai mare decât o singură linie într-un ziar”, a marturisit Chun.
Aceasta imagine prezintă “Cântecul câmpului – Mamele coreene”, pictat în 1985.
Această imagine prezintă o pictură datată în 1992, din seria “Gradina Luminii”.
În anul 1987, el a desființat grupul de artişti politici pe care l-a întemeiat în 1982. În următorii patru ani a căzut într-o criză din cauza căreia nu a fost în stare să picteze. Când l-au întâlnit foștii săi colegi, l-au numit un trădătorul.
“Candva a fost foarte important pentru mine să imortalizez mizeria politică (din Coreea), pe panză. Dar acum este mai interesant să portretizez identitatea culturii coreene într-un mod unic”, a declarat artistul.
Lucrând ca reporter de artă și custode la un muzeu local, el şi-a construit încet propria sa identitate artistică. De anul trecut, Chun lucrază la cea mai recentă serie a sa, “Insaengsansu”, a cărei traducere aproximativă este “Peisajul vieții.”
În mod excentric, în toate picturile sale pline de culoare – un pescar care prinde o balenă în culorile curcubeului, un roi de fluturi care se agită deasupra stropilor de apă, un tigru zambitor care suflă flori și fluturi în aer în timp ce o mașină roșie este lovită pe un drum cu două benzi – apar pini.
Această imagine oferită de pictorul sud-coreean Chun Jun-yeop prezintă o pictură datată în 2011 din seria “În Grădina Luminii”.
Sursa: http://english.yonhapnews.co.kr/culturesports/2016/12/07/0701000000AEN20161207006900315.html
Traducere: Corina Stan
There are no comments
Add yours