Artista Kim Hyun-jung neaga conventia combinand eleganta cu vulgaritatea
Artista Kim Hyun-jung (28 de ani) picteaza femeile in hanbok sau costume traditionale coreene. Termenul hanbok ar putea suna de moda veche, dar modelele lui Kim imbracate in hanbok sunt departe de a fi traditionale sau ascultatoare. In schimb, ele poarta genti de lux si beau cafea mult mai scumpa decat o masa, dar mananca taitei instant pe care ii gatesc la domiciliu. Astfel, Kim capteaza aceasta duplicitate ciudata a societatii contemporane cu femeile ei in hanbok.
“Au existat controverse asupra picturii, dar asta sunt eu. Imi place mancarea instantant ieftina, cum ar fi taiteii si hamburgerii, dar in acelasi timp, merg la cafenea si beau cafea scumpa dupa ce am facut taitei instant pentru o masa. Este cultura generatiei noastre fara nici o judecata”, a spus Kim in timpul unui interviu acordat The Korea Times si sustinut la atelierul ei.
Kim este singurul artist coreean care va fi listat la Forbes 30 Under 30 Asia 2017, care prezinta tinerii antrepenori inovatori si promitatori din regiune. Revista a descris-o pe Kim ca pe un artist care sfideaza conventia si provoaca conservatorismul prin dezvaluirea corpului feminin, profilandu-l sub hanbok.
Acum, figurile au chipuri similare cu Kim, iar artista spune ca este un autoportret sau autoportretul generatiei. Cu toate acestea, seria descrie oamenii pe care Kim i-a urat initial.
“Nu-mi plac oamenii care nu spun ce au de spus. Am fost ranita de oamenii care ma vorbesc pe la spate si inima mea ranita mi-a provocat multa durere si chiar depresie. La inceput a fost o parte a terapiei artistice si am incercat sa surprind persoanele care nu-mi plac. Cu toate acestea, cand am vazut produsul finit, figurile semanau cu mine. Poate ca i-am urat pentru ca-mi seamana”, marturisea Kim.
Cuvantul cheie care cuprinde lucrarile artistei este „naesung“, un termen coreean pentru privirea docila care ascunde in spatele ei siretenia. Cuvantul este sugestiv pentru anumite comportamente in Coreea, dar este greu de tradus in alte limbi.
“Nu exista nici un echivalent direct al cuvantului “naesung” in limba engleza si atunci cand expun in strainatate, trebuie sa descriu situatia in loc sa o transpun intr-un cuvant. Deseori descrierea merge mai adanc in cultura confucianista predominanta in societatea coreeana”, a explicat artista.
Ea a incercat expresii diferite, cum ar fi sfiosul, pudicitatea prefacuta si nevinovatia stabilind ca titlu pentru lucrarile sale “Prefacatorie”. Dar nici acest titlu nu este atotcuprinzator.
“In picturile mele naesung priveste aparentele care nu se potrivesc cu ceea ce este in interior pentru a indeplini asteptarile sau judecata conventionala. Nu cred ca naesung este un fenomen special pentru Coreea, ci este mai degraba un concept universal”, a spus Kim. “Deci, acum imi prezint lucrarile ca pictura genului coreean de secol XXI”, a adaugat ea.
Kim crede ca purtatul unor haine elegante si realizarea unor actiuni vulgare este, de asemenea, un exemplu de naesung. “Hanbok este un costum foarte elegant, in zilele noastre purtam hanbok la ocazii speciale si ne comportam cu modestie cand il imbracam – fara bauturi sau injuraturi, asa ca am pictat femei sfioase in hanbok”.
Pictorita lucreaza in principal pe panze mari si picteaza personajele care poarta hanbok aproape in marime naturala.
Subtilitatea unica a picturii sale provine din procese realizate in mai multe etape pentru a reda in profunzime figura, atat vizibil, cat si invizibil. Kim deseneaza mai intai corpul, cu fuste scurte colorate si le aseaza pe un strat de hanji (hartie traditionala coreeana) pentru a exprima textura hanbokului.
“A fost greu sa pictez textura vioaie a hanbok-ului, asa ca am incercat mai multe metode. Acum vopsesc hanji subtiri si le lipesc pe schite”, a explicat Kim. “Este nevoie de aproximativ doua pana la sase luni pentru a finaliza o pictura. Ar putea parea usor, dar ma gandesc la compozitie si la culoare, iar apoi cercetez hanbok-uri, de asemenea, folosesc metode traditionale si cand pictez folosesc culori din cerneala pentru a ilustra umbrele”.
Intrebata despre programul de lucru, artista a afirmat: “Am un program de lucru de la 9 la 5 in atelierul meu si, uneori, lucrez ore suplimentare pe timp de noapte, la fel ca lucratorii obisnuiti la birouri. Obiectivul meu este sa fiu prolifica in timp ce traiesc cat se poate de energic”.
Aceasta practica provine din mediul universitar al lui Kim, fiind specializata in pictura orientala si administrarea afacerilor la Universitatea Nationala din Seul.
“Operele de arta sunt scumpe, dar artistii sunt saraci. Am urmat cursuri de administrare a afacerilor ca o incercare de a intelege piata artei”, a afirmat ea.
Acum conduce centrul de arta Kim Hyun-jung, organizand in mod sistematic lucrarile sale, de la crearea operelor de arta si semnarea unor parteneriate cu companii, pana la gestionarea a mai mult de o duzina de conturi de servicii ale reteleor sociale.
Kim foloseste aceste servicii ale retelelor sociale drept galeria ei online pentru a ajunge la o audienta mai larga, precum si pentru a comunica cu publicul. “Oamenii lasa comentarii dupa ce vad lucrarea, uneori interpreteaza pictura mai bine decat mine si ma inspira aferindu-mi idei noi. Este un fel de inteligenta colectiva”, a spus artista.
De asemenea, lucrarile sale sunt adesea expuse in strainatate, deoarece prezinta intr-un mod simbolistic poporul coreean din zilele noastre. “Kimchi si bulgogi nu sunt suficiente pentru a reprezenta Coreea. Lucrarile mele surprind viata coreenilor contemporani cu mine, plina de expanivitatea K-pop-ului si a Hallyu”, a adaugat ea.
Limita lucrarilor lui Kim s-a extins la arta media si sculpturi imprimate 3D, dar totodata este inradacinata profund in pictura orientala. “Ma gandesc la identitatea mea, ar trebui sa ma numesc artist pop asiatic? Oare termenul de pictura genului secolului 21 descrie cel mai bine munca mea?” ea a spus. “Am lucrat la peste 300 de bucati din seria naesung si stiu preferintele publicului. Dar nu pictez pentru a face pe plac oamenilor. Vreau sa fiu cinstita in munca mea si sa explorez mai multe posibilitati prin alte mijloace media, cum ar fi fotografia si instalatiile”, a incheiat artista interviul.
Vizitati site-ul www.kimhyunjung.kr pentru a afla mai multe informatii despre artista Kim Hyun-jung. (Corina Stan)
Sursa: koreatimes.co.kr
Oare ce model o fi folosit in picturile sale ? Pare-mi-se ca s-a folosit pe sine ca model. Daca nu ma insel.
Cultura “naesung” nu cred ca este singulara in Korea. Si la noi avem nenumarate exemple de fatarnicie, ipocrizie, duplicitate si alte sinonime.
Chiar si marele nostru Paunescu spuea sau canta : Pustoaico, ai un suflet de vipera,…