170727_2

Mici secrete de la Curtea regala a Regatului Joseon

In arta impachetarii frumusetea exterioara este la fel de importanta ca si continutul. Curtea regala a Regatului Joseon (1392-1910) nu a facut exceptie, iar maiestrii mestesugari au folosit cele mai bune materiale pentru a crea panze si cutii de depozitare a obiectelor regale.

Conform Koreatimes, o expozitie de la Muzeul National al Palatului din Coreea (NPMK) ne ofera o privire asupra tehnicilor sofisticate de impachetare utilizate la curtea Joseon.

In palat erau multe comori pretioase si obiecte ceremoniale, precum si bunuri utilizat zilnic, iar Biroul tinutei regale era responsabil cu impachetarea si depozitarea acestora pentru protectie si decorare.

“Materialele de impachetat folosite in gospodariile regale din Joseon erau splendide, dar nu vulgare”, a spus Park Su-hee, curator al muzeului. “Culoarea și designul erau sofisticate, iar procedura de ambalare era aproape artistica”.

Cu cat continutul era mai valoros, cu atat era mai elaborat ambalajul. Biroul tinutei regale a condus Pavilionul Robiei oficiale de ceremonii a regelui, care pastra hainele oficiale ale regelui si ale printului incoronat. Fiecare bucata din tinuta si accesoriile potrivite era infasurate in panze si depozitate intr-o cutie de lemn cu trei sertare. Cutia ce continea roba regelui era lacuita in rosu, in timp ce caseta pentru printul incoronat era neagra pentru a arata diferenta de statut.

Inelele gemene apartineau Pritesei incoronate Uimin, ultima printesa incoronata a Regatului Joseon. Ele au fost mai intai invelite intr-o bucata de hartie groasa si apoi infasurate in tesatura de matase. Pachetul a fost asezat intr-o cutie de lemn acoperita cu matase tip “nor-si-comoara” si numele continutului a fost scris pe cutie.

Un pandantiv in forma mainii lui Buddha, facut din coral si jad, a fost infasurat cu o bucata de bumbac pentru a fi protejat, inainte de a fi ambalat in matase.

Pentru a mentine forma complicata a bijuteriilor, cum ar fi acul de par, au fost folosite mici perne ca support pentru aceste obiectele.

Unul dintre cele mai populare materiale pentru diverse scopuri a fost “bojaghi” sau panza de infasurare. Materialele au variat de la in si hartie din ulei, la matase si bumbac.

“Panzele mari de invelire cu un singur strat au fost folosite pentru a infasura lenjeria de pat sau au fost utilizate in magazie”, a spus Park. “Tesaturile de infasurat in doua straturi necesitau material dublu si se presupune ca erau folosite pentru obiecte mai luxoase, in timp ce panzele captusite cu bumbac erau pentru obiecte mai fragile, cum ar fi vasele sau argintaria.”

Tesaturile de impachetare regale nu erau in stil mozaic, care era comun printre oameni. In schimb, la curte erau folosite tesaturi special fabricate cu modele de semne de bun augur, cum ar fi Phoenix, bujor si vita de vie, fluturi si flori.

Tehnica impachetarii regale a fost, de asemenea, specializata in crearea de casete si cutii pentru a se potrivi unor obiecte specifice.

Genealogia regala era o forma alungita si se plia asemeni unui acordeon, iar husa ei era facuta din hartie acoperita cu matase.

Cutia palariei unui domn avea forma palariei, adaugand o forma cilindrica pe o baza patrata.

Sigiliile regale si sigiliile de stat au trecut, de asemenea, prin mai multe etape de impachetare ca o onoare, precum si pentru a fi protejate. Sigiliile erau invelite intr-o tesatura de matase rosie, asezata intr-o cutie metalica, infasurata din nou intr-o panza de bumbac asezata intr-o cutie de lemn, care era infasurata intr-o alta panza de bumbac si in sfarsit legata cu o pereche de curele purpurii.

Pentru momentele cand proclamau un titlu elogios postum al regelui sau reginei, a fost creata o carte de jad de Investiura pentru a documenta titlul si realizarea destinatarului. Cartea a fost facuta din tablite de jad, continand de la doua pana la 18 tablite.

Deoarece sculpturile jad erau grele, straturi captusite cu bumbac au fost plasate intre fiecare tablita. Cartea de jad a fost asezata intr-o cutie, infasurata intr-o panza, apoi asezata in alta cutie si invelita iar in panza.

Aceata expozitie de la Muzeul National al Palatului din Coreea va fi deschisa pana pe data de 3 septembrie, iar intrarea este gratuita. (Corina Stan)




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.