nk – header

Sărbătoare în Coreea de Nord: Aventurile consumatorilor în Phenian

A face afaceri în Coreea de Nord trebuie să fie incredibil de complex. Sistemul lor economic este de nerecunoscut în comparație cu al nostru și chiar și cumpărarea unei băuturi poate fi frustrantă.

Îmi amintesc la prima mea vizită în Phenian în august 2010, un magazin de la hotelul Yanggakdo avea un sistem de plată complicat, unde se schimbau bani într-o parte, iar produsele erau schimbate în siguranță, în altă parte. Se simțea aproape ca și cum ne-ar fi pus în carantină financiară, frică de contaminarea capitalistă. De asemenea, în mod ciudat, se părea că nu au fost foarte exacți cu restul, greșind adesea în favoarea mea. Existau magazine de suveniruri pentru noi oriunde mergeam, dar nu am folosit niciodată moneda locală, am tranzacționat  în dolari americani, yuani chinezi sau euro.

Pe 15 august am vizitat Parcul Moranbong, unde mii de cetățeni din Phenian sărbătoreau eliberarea Coreei. Erau la picnicuri de familie și dansau în iarbă, primind membrii grupului nostru pentru a dansa împreună cu ei.

Era o zi fierbinte, așa că m-am oprit lângă un cărucior pentru a cumpăra o băutură – dar femeia care îl deținea mi-a făcut, viguros, semn cu mâna. Mi s-a spus că nu poate vinde străinilor, așa că va trebui să sufăr. În schimb, unul dintre ghizii noștri coreeni și-a folosit banii pentru a-mi cumpăra o băutură. S-a asigurat că i-am dat banii înapoi mai târziu, în barul hotelului, la berile la draft.

Într-o noapte am vizitat Magazinul Universal Rakwon, care avea o microberărie și mai bună decât Yanggakdo. Michael Spavor, care a aranjat vizita noastră în coordonare cu Koryo Tours, a aranjat o întâlnire cu un expat european care locuiește în Phenian și care lucrează pentru un dezvoltator de aplicații locale. El era liber să se deplaseze prin oraș cu metroul, cu mașina sau doar mergând, dar noi eram sub supravegherea atentă a ghizilor noștri, care erau alarmați de întâlnirea noastră cu un coleg străin.

Înainte de a pleca în Coreea de Nord, am trimis un e-mail către Orascom, compania egipteană care la acea vreme lucra la amenajarea nivelurilor superioare ale hotelului Ryugyong cu turnuri de telefonie mobilă. Nu mi-au răspuns la timp, dar după ce m-am întors în China și am putut verifica e-mailul meu, a fost un mesaj care mă aștepta spunând că „am dori să știm data exactă în care veți fi în Phenian pentru a aranja o întâlnire cu CEO-ul.” Atât de aproape.

După ce m-am întors în Sud, m-am întâlnit cu un prieten coreean la un restaurant din Sinchon, Seul, pentru a-i povesti despre călătorie și îmi amintesc cât de suprarealist părea că pot face toate acestea atât de liber.

Mi-au trebuit opt ani să mă întorc, parțial din cauză că Michael era ocupat să socializeze cu Dennis Rodman și Kim Jong-un, parțial pentru că a trebuit să îmi fac curaj. În sfârșit, în septembrie 2018 nu am mai putut sta departe și m-am alăturat lui într-o delegație culturală organizată de compania sa Paektu Cultural Exchange. Am descoperit că Phenianul s-a schimbat semnificativ în mâinile noului lider, în comparație cu modul în care mi-l aminteam, în ultimii ani ai domniei tatălui său, Kim Jong-il.

Orașul, mereu uluitor, părea mult îmbunătățit. Exteriorul hotelului Ryugyong era acum complet terminat, iar o parte a fost echipată cu un afișaj masiv cu LED-uri, care proiecta spectacole luminoase înalte de 105 etaje, odată ce soarele apunea. Străzile erau mai aglomerate acum, pline cu mașini private, precum și cu tone de taxiuri, în timp ce încă exista o infrastructură largă pentru ciclism. Noile dezvoltări precum Mirae Scientists Street și Ryomyong New Town au adăugat dinamism orizontului. Când autobuzul nostru ne-a dus pe strada Mirae Scientists, am trecut pe lângă un cuplu de bărbați nord-coreeni, unul ținând în mână o bancnotă de dolari americani. Nu-mi amintesc procedurile complicate pentru a face cumpărături simple, deși am tranzacționat în continuare în valută.

În prima noastră zi acolo, am vizitat Târgul Internațional de Toamnă de la Phenian, desfășurat în complexul expozițional “Trei Revoluții”. Era un complex închis și, în timp ce autobuzul nostru se îndrepta spre intrare, am putut vedea nenumărați cetățeni aliniați pentru a intra.

Odată ce autobuzul nostru a parcat, am fost liberi să rătăcim oriunde și să cumpărăm orice. Acest eveniment avea loc de două ori pe an, deci a fost clar un mare eveniment la nivel local, dar pentru mine a fost o șansă de a mă amesteca în mulțimea nord-coreenilor și de a merge la cumpărături. Potrivit Agenției Centrale de Știri din Coreea, ar fi existat peste 320 de companii, iar multe au venit din străinătate, în special din China. Au vândut zeci de mărci de detergenți, iar pasta de dinți a fost un lucru important acolo. Chiar în mijloc a fost amenajat un showroom de bucătărie, care prezenta modele foarte elegante.

Eu eram doar interesat de ce vindeau coreenii. Am cumpărat gochujang nord-coreean (pastă de ardei), suc de cactus și mâncare ambalată, inclusiv o supă excelentă de cod negru, servită ulterior la o adunare de Ziua americană a Recunoștinței, din Seul. Am cumpărat și electronice de larg consum: o unitate USB, un ceas inteligent marca Achim și un computer-tabletă. Am cumpărat și cremă de mâini Bomhyanggi pentru un coleg care mi-a cerut produse cosmetice nord-coreene. Am plătit achizițiile cu bani chinezi. Un furnizor care nu mi-a putut schimba moneda respectivă mi-a oferit în schimb două bancnote de 2.000 de woni, cu părere de rău. Puteți fi siguri că le-am păstrat.

Când am crezut că am văzut totul, am descoperit că există o altă clădire cu mai multe magazine. După ce am terminat acolo, am rătăcit în afara terenului unde au fost amenajate multe corturi, oferind mâncare, în special frigărui de miel însoțite de bere de calitate, Taedonggang.

Din senin, am dat peste Simon Cockerell, directorul general al Koryo Tours. A fost fericit să mi se alăture într-unul dintre corturi pentru câteva beri. Erau mici și superioare berii tipice de aici, așa că am mai băut câteva. În tot acest timp, coreenii erau în jurul nostru făcând același lucru.

Simon este alături de Koryo Tours din 2002 și susține că a vizitat nordul de peste 175 de ori de atunci.

Acum, când Societatea Regală Asiatică (RAS) Coreea susține prelegeri online, l-am invitat să facă întâlniri virtuale, astfel încât să poată discuta despre „Turism și implicare în Coreea de Nord: Cum funcționează” pentru o audiență din Coreea de Sud.

„Când lucrezi în Coreea de Nord, este esențial să înțelegi că în limitele și regulile stricte există spațiu pentru a face lucrurile să se întâmple, pentru a avea succes”, a scris el într-o invitație online. „Cum să diferențiem călătoriile de filmare, cum să oferim experiențe unice turiștilor, cum să maximizăm potențialul de interacțiune dintre nord-coreeni și vizitatorii străini, totul în același timp, ferindu-ne de probleme și asigurându-ne, de asemenea, că diferiți parteneri locali cu motivații și mandate diferite sunt atât fericiți, cât și în siguranță, sunt adesea trecute cu vederea, în timp ce accentul pus pe Coreea de Nord este prea des pus pe gândurile și deciziile unei singure persoane. “

Sursa: koreantimes.co.kr




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.