Tragedia aviatică din Coreea de Sud. Primele informații, puse cap la cap: MESAJUL transmis de piloți după prima încercare de aterizare
Un incident aviatic extrem de grav petrecut la primele ore ale dimineții de duminică a făcut înconjurul lumii, șocând o întreagă planetă. Vorbim despre avionul Boeing aparținând companiei aeriene low-cost Jeju Air, care s-a prăbușit duminică dimineață în sud-vestul Coreei de Sud.
După prăbușirea avionului, au fost doar doi supraviețuitori din cele 181 de persoane aflate la bord, acesta este cel mai grav accident aviatic din istoria țării. Și nu vorbim despre orice țară, ci despre una obișnuită cu standarde ridicate de siguranță aviatică. Iată ce știm până acum despre tragedie, conform AFP, citată de HotNews.ro.
Ce s-a întâmplat?
Zborul Jeju Air 2216, care venea de la Bangkok cu 181 de persoane la bord, s-a prăbușit la aterizare pe aeroportul Muan, la aproximativ 290 de kilometri sud de capitala Seul, la ora locală 09:03 (02:03 ora României), potrivit informațiilor oficiale.
Acesta a emis un mesaj de pericol după o primă încercare de aterizare, în timpul căreia turnul de control a avertizat echipajul că aeronava a fost lovită de păsări.
O înregistrare video difuzată de canalul sud-coreean MBC arată avionul aterizând cu fum ieșind din motoare, aparent fără tren de aterizare. Avionul iese de pe pistă și este apoi cuprins de o minge de foc.
Cine se afla la bordul avionului?
Avionul transporta 175 de pasageri, inclusiv doi cetățeni thailandezi, și șase membri ai echipajului.
La sfârșitul după-amiezii, ora locală, fuseseră confirmate 124 de decese, însă bilanțul continua să crească, iar șansele de a găsi și alți supraviețuitori, în afara celor doi membri ai echipajului extrași la scurt timp după prăbușire, erau aproape zero. Ulterior au fost însă confirmate 179 de morți, din totalul de 181.
UPDATE – Dintre cele 179 de cadavre găsite până acum, oficialii au identificat până acum 88 dintre ele, a transmis agenția de pompieri. Pasagerii erau preponderent sud-coreeni, dar și doi cetățeni thailandezi. Mulți dintre pasageri se întorceau după un Crăciun petrecut în Thailanda.
Potrivit site-ului de specialitate Flightradar, aeronava, un Boeing 737-8AS aparținând companiei sud-coreene low-cost Jeju Air, intrase în serviciu în 2009.
Ce știm despre persoanele salvate
Unul dintre cei doi supraviețuitorii accidentului aviatic care a ucis alți 179 de oameni duminică le-a spus medicilor că „a fost deja salvat” atunci când s-a trezit în spital, relatează agenția de știri Yonhap.
Supraviețuitorul în vârstă de 33 de ani, cunoscut sub numele de Lee, lucra ca însoțitor de bord în cadrul companiei Jeju Air.
Serviciile de urgență l-au dus inițial pe Lee la un spital din orașul Mokpo din apropiere, la sud de Seul, dar ulterior l-au transferat la Spitalul Ewha Womans University Seoul din capitala țării.
„Când m-am trezit, fusesem deja salvat”, le-a spus el medicilor din spital, potrivit directorului său, Ju Woong.
„Este pe deplin capabil să comunice”, a spus Ju. „Nu există încă nicio indicație privind pierderea memoriei sau ceva de genul ăsta”, a arătat superiorul său.
Lee se află în prezent la terapie intensivă după ce medicii l-au diagnosticat cu multiple fracturi și risc de paralizie.
Cum au decurs operațiunile de salvare
Serviciile de urgență au trimis la fața locului zeci de vehicule și pompieri. Imaginile difuzate de televiziunile locale au arătat întreaga aeronavă arsă, cu excepția cozii.
Președintele interimar al Coreei de Sud, Choi Sang-mok, a prezidat o reuniune de urgență a guvernului și a vizitat locul accidentului apoi în cursul zilei de duminică.
Cauza posibilă a accidentului
„Cauza accidentului este presupusă a fi o coliziune cu păsări combinată cu condiții meteorologice nefavorabile. Cu toate acestea, cauza exactă va fi anunțată după o anchetă”, a declarat Lee Jeong-hyun, șeful stației de pompieri Muan, în cadrul unei conferințe de presă.
Prăbușirea avionului Jeju Air: Ultimele mesaje ale unui pasager confirmă ipoteza autorităților privind tragedia
Primele informații furnizate de agenția de presă sud-coreeană Yonhap indicau o „defecțiune a trenului de aterizare”. Potrivit aceleiași surse, aeronava a aterizat pe burtă și a luat foc când a lovit un gard de la capătul pistei.
Care sunt pericolele coliziunii unei aeronave cu păsări?
Coliziunile cu păsări, care pot provoca daune majore motorului sau parbrizului din cabina piloților, sunt cauza multor accidente.
În majoritatea cazurilor, coliziunea are loc în timpul decolării sau aterizării, când motoarele sunt la turație maximă. Daunele materiale variază de la o simplă deformare a muchiei de atac a aripii până la distrugerea parțială sau totală a motorului.
Unul dintre cele mai cunoscute cazuri datează din ianuarie 2009, când pilotul unui Airbus A320 al US Airways cu 155 de pasageri a reușit să aterizeze cu sânge rece pe râul Hudson din New York în urma unei astfel de coliziuni.
Cutia neagră a avionului ar putea fi decodată într-o lună
Una dintre cele două cutii negre recuperate de la avionul Jeju Air care s-a prăbușit duminică în Coreea de Sud a suferit avarii parțiale, relatează agenția de presă Yonhap. Din cauza acestui fapt – spune sursa citată – va întârzia cel mai probabil analiza pentru a identifica cauza accidentului, au spus oficialii ministerului funciar.
„Numai decodificarea FDR ar putea dura aproximativ o lună”, a arătat un oficial guvernamental.
„Dacă avem dificultăți în a-l decoda aici, atunci s-ar putea să fie nevoie să-l trimitem la NTSB”, a spus un alt oficial. „Au cazuri din toată lumea de analizat, așa că ar putea dura destul de mult timp”, a precizat acesta din urmă.
Coreea de Sud și accidentele aviatice: scurt istoric
Acesta este primul accident mortal din istoria companiei Jeju Air, care a fost înființată în 2005. La 12 august 2007, unul dintre avioanele sale Bombardier Q400, care transporta 74 de pasageri, a ieșit de pe pistă pe un vânt puternic pe aeroportul Busan-Gimhae (sud-est), provocând rănirea ușoară a aproximativ zece persoane.
Cel mai grav accident aviatic care a avut loc în Coreea de Sud rămâne prăbușirea unui Boeing 767 al companiei Air China, care venea de la Beijing, pe un deal din apropierea aeroportului Busan-Gimhae, soldată cu 129 de morți, la 15 aprilie 2002.
Înainte de accidentul de duminică, ultimul accident mortal în care a fost implicată o companie aeriană sud-coreeană a fost cel în care un Boeing 777 al Asiana Airlines nu a reușit să aterizeze pe aeroportul din San Francisco, ceea ce a dus la moartea a trei persoane și rănirea a 182, la 6 iulie 2013.
Cea mai mediatizată catastrofă în care a fost implicată o companie aeriană sud-coreeană rămâne cea a unui Boeing 747 al Korean Air, care zbura de la New York la Seul via Anchorage (Alaska) și care a fost doborât de un avion de vânătoare sovietic deasupra Mării Japoniei, omorând toți cei 246 de pasageri și 23 de membri ai echipajului la 1 septembrie 1983.
Cu toate acestea, experții consideră că sectorul de transport aerian sud-coreean este, în general, de încredere, mai notează France Presse.
There are no comments
Add yours